تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم
سرخط خبرها

نگاهی به آثاری که شانس حضور در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را دارند

  • کد خبر: ۱۳۲۷۴۴
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
نگاهی به آثاری که شانس حضور در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را دارند
امسال محدودیت حضور ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ برداشته شده است و آثار بیشتری می‌توانند در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشته باشند. در ادامه نگاهی داشتیم به برخی از مهم‌ترین آثاری که شانس حضور در جشنواره امسال را دارند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - در فاصله سه ماه مانده تا آغاز چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، بسیاری از فیلم سازان در حال آماده سازی آثار خود برای حضور در این رویداد بین المللی هستند. در میان اسامی فیلم سازانی که این روز‌ها درگیر ساخت پروژه‌های جدید خود هستند نام کارگردانان و تهیه کنندگان مطرحی دیده می‌شود که در صورت آماده شدن آثارشان می‌توانند رقابتی داغ را برای این رویداد رقم بزنند. به ویژه که امسال محدودیت حضور ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ برداشته شده است و آثار بیشتری می‌توانند در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشته باشند. در ادامه نگاهی داشتیم به برخی از مهم‌ترین آثاری که شانس حضور در جشنواره امسال را دارند.

کم کاری بازیگران خراسانی

بسیاری از آثاری که در ماه‌های گذشته پروانه ساخت دریافت کرده اند یا جلوی دوربین رفته اند هنوز اسامی بازیگرانشان را رسانه‌ای نکرده اند؛ ازاین رو نمی‌توان به طور مشخص گفت که چندتن از بازیگران مشهدی راهی چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌شوند. براساس آنچه تا به امروز رسانه‌ای شده است از میان هنرمندان شهرمان تنها سه بازیگر شانس حضور در این رویداد را دارند که تعدادشان بسیار کم است.

رضا عطاران احتمالا امسال با فیلم «ویلای ساحلی»، ساخته جدید کیانوش عیاری، راهی چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌شود. عطاران آخرین بار در سال ۱۳۹۹ با دو فیلم «روشن» و «شیشلیک» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در آن دوره توانست سیمرغ بهترین بازیگری مرد را برای بازی در «روشن» کسب کند. او پیش ازاین در سال ۱۳۹۲ هم سیمرغ بازیگری را برای ایفای نقش در فیلم «طبقه حساس» از آن خود کرده بود. عطاران در فیلم «ویلای ساحلی» که فضایی کمدی دارد با پژمان جمشیدی و ریما رامین فر هم بازی شده است.

فیلم ویلای ساحلی

علاوه بر «ویلای ساحلی» زمزمه‌های حضور عطاران در فیلم دیگری به نام «انت‌های باغ» هم شنیده می‌شود. سید ابراهیم عامریان که کارگردانی این اثر را برعهده دارد در این باره گفته است: «انت‌های باغ» یک کمدی تلخ است و باتوجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تلاشیم رضا عطاران در این فیلم بازی کند. باید دید این فیلم به جشنواره می‌رسد یا مانند دیگر فیلم‌های عامریان مستقیم به اکران عمومی می‌رود.

رضا اخلاقی راد هم امسال با فیلم «تابستانی که برف آمد» به کارگردانی نسیم فروغ و تهیه کنندگی مریم بحرالعلومی به چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌آید. او آخرین بار در سال ۱۳۹۷ با فیلم «خون خدا»، ساخته مرتضی علی عباس میرزایی، در این رویداد حاضر شده بود. «تابستانی که برف آمد» اولین فیلم بلند نسیم فروغ در مقام کارگردان است که فیلم برداری آن چندی پیش به پایان رسیده است.

نگاهی به آثاری که شانس حضور در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را دارند

حضور حامد بهداد -که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «جرم» در کارنامه دارد- در دو فیلم سینمایی جدید که احتمالا در جشنواره فیلم فجر امسال رونمایی می‌شوند رسانه‌ای شده است. او در فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی به ایفای نقش پرداخته است؛ فیلمی که با طولانی شدن مراحل تولیدش به جشنواره فیلم فجر سال گذشته نرسید و انتظار می‌رود در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

نقش مقابل حامد بهداد در این فیلم اجتماعی را لیلا حاتمی ایفا می‌کند. علاوه بر «پیر پسر» بهداد سال گذشته حضور در فیلم سینمایی «باب مارلی» به کارگردانی داوود خیام، سینماگر مشهدی، را پذیرفت. خبر دیگری درباره این اثر هنوز رسانه‌ای نشده است.

تهیه کنندگان مشهدی پای کار

چند تهیه کننده مشهدی و خراسانی هم ممکن است در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند. مهدی احمدی که تهیه کنندگی آثاری، چون «دل نمک»، ساخته مرحوم امیر قویدل، و «یار در خانه»، اثر خسرو سینایی، را برعهده داشته، دو فیلم «آقای گل» و «به لطف شما» را در دست تولید دارد. «آقای گل» درامی ورزشی است که در شیراز جلوی دوربین رفته است. «به لطف شما» را نیز قرار است علی خزاعی فر، سینماگر مشهدی، بسازد. باید دید این فیلم به رونمایی در جشنواره فیلم فجر امسال می‌رسد یا نه.

سیدمحمود رضوی احتمال دارد امسال با اثر جدیدش به جشنواره فیلم فجر برود. او که به تازگی تهیه کنندگی سریال حضرت موسی (ع) به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را برعهده گرفته است، پروژه‌ای سینمایی با محوریت تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ را در دست تولید دارد. این خبر توسط خبرگزاری صبا منتشر شده و اطلاعات دیگری از جزئیات آن در دست نیست.

سید غلام رضا موسوی، تهیه کننده خراسانی، به تازگی پروانه ساخت فیلم «کیک محبوب من» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها را دریافت کرده است. صناعی‌ها و موسوی پیش ازاین در فیلم «قصیده گاو سفید» با یکدیگر همکاری داشتند. اثری که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

فریدون جیرانی هم که آخرین حضورش در جشنواره فیلم فجر به سال ۱۳۹۷ برمی گردد، احتمالا امسال به این رویداد بازمی گردد، او تهیه کنندگی فیلم «فیل» به کارگردانی رضا گوران را برعهده گرفته است.

آثار کارگردانان مشهدی

کارگردانان مشهدی فعال‌تر از بازیگران بوده اند و در صورت رساندن آثار به جشنواره فجر امسال حضور پررنگی در این رویداد خواهند داشت. ابراهیم ایرج زاد به تازگی برای ساخت اثر جدید خود به نام «بدرود محبوبم» از شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی پروانه دریافت کرده است. اثری که براساس یک داستان واقعی ساخته می‌شود. ایرج زاد ساخت دو فیلم سینمایی «تابستان داغ» و «عنکبوت» را در کارنامه دارد.

«تابستان داغ» در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی و در ۱۳ رشته نامزد دریافت جایزه شد. اما «عنکبوت» دومین ساخته او به بخش مسابقه سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرد و درنهایت در زمستان سال گذشته به اکران عمومی رسید.

بهروز شعیبی که سال گذشته با فیلم «بدون قرار قبلی» در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی را از آن خود کند، چندی پیش پروانه ساخت اثر جدیدش به نام «هم آهنگ» را دریافت کرد. تهیه کنندگی این اثر برعهده علی سرتیپی و نویسندگی فیلم نامه آن برعهده محمدسجاد نجفی و مهرداد کوروش نیاست. «روز بلوا»، «دارکوب»، «سیانور» و «دهلیز» دیگر آثار شعیبی هستند که در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر رونمایی شده اند.

عادل تبریزی، دیگر سینماگر مشهدی، فیلم نامه «ستاره سینما» به تهیه کنندگی احسان ظلی پور را در دست ساخت دارد. این اثر یک کمدی اجتماعی است که از دریچه سینما به مسائل اجتماع امروز می‌پردازد. تبریزی سال ۱۳۹۹ با اولین اثر سینمایی اش به نام «گیجگاه» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد.

فرزاد خوشدست، سازنده مستند موفق «خط باریک قرمز» پس از گذشت چند سال اقدام به دریافت پروانه ساخت یک فیلم سینمایی با نام «سپیده و سایر مردان» به کارگردانی خود و تهیه کنندگی سیدغلامرضا موسوی کرده است. در صورت رسیدن این اثر و «کیک محبوب من» به جشنواره امسال، غلام رضا موسوی به یکی از تهیه کنندگان پرکار این دوره تبدیل خواهد شد.

مهدی صباغ زاده هم برای ساخت فیلم نامه «شیطان صفت» به کارگردانی خودش پروانه دریافت کرده است که البته براساس مصاحبه‌ای که این هنرمند چند روز پیش با یکی از رسانه‌ها داشته است، این فیلم به جشنواره فیلم فجر امسال نمی‌رسد.

پررنگ بودن تولید آثاری با محوریت دفاع مقدس

در میان آثاری که امسال مجوز ساخت دریافت کرده اند چند اثر با محوریت شهدا و دفاع مقدس دیده می‌شود که می‌توانند در فهرست سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر قرار بگیرند. «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی از این آثار است که با محوریت شهیدمحمد بروجردی با بازی بابک حمیدیان تولید می‌شود.

فیلم نامه این اثر بر اساس منابع مستند و پژوهشی مختلف همچون کتاب «محمد، مسیح کردستان» اثر نصرت ا... محمودزاده نوشته شده است. همچنین در خبر‌های بیان شده است «غریب» پرتره شهید بروجردی نیست بلکه به مقطعی از دوران فرماندهی او در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد. ابراهیم عامریان علاوه بر فیلم «انت‌های باغ» درحال تدارک ساخت اثری به نام «فاتحان اروند» است.

داستان این فیلم درباره شهید حاج احمد امینی است که از سوی شهید حاج قاسم سلیمانی به فرماندهی گردان غواصی موردنظر انتخاب شده بود. برای نقش اصلی فیلم «فاتحان اروند» با نوید محمدزاده مذاکراتی انجام شده است. فیلم سینمایی «نهر خین» به کار گردانی جواد افشار و تهیه کنندگی حسین پارسایی دیگر اثری است که به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است. این فیلم هم قرار است به شهدای غواص بپردازد.

فیلم‌ «‌های‌پاور»

فیلم سینمایی «های پاور»، اولین فیلم سینمایی هادی محمدپور، نیز یکی از گزینه‌هایی است که احتمالا راهی جشنواره فیلم فجر امسال می‌شود. این فیلم به افتخارات عملیات والفجر ۸ و سرنگونی ۷۸ جنگنده بعثی می‌پردازد. اتابک نادری در نقش شهید ستاری و علی رام نورایی در نقش شهید بابایی در این فیلم بازی خواهند کرد. انسیه شاه حسینی پس از ۱۱ سال با فیلم جدیدش به نام «دست ناپیدا» که با محورت دفاع مقدس ساخته می‌شود برای شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال اقدام خواهد کرد.

این اثر روایتگر ایثارگری قشر خاصی از جامعه در دوران جنگ است. فیلم سینمایی «دومین روز پاییز» به کارگردانی اردلان عاشوری کلاچاهی هم که قرار است با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شود از گزینه‌های احتمالی برای رونمایی در جشنواره امسال به شمار می‌رود. این فیلم بر اساس زندگی، خدمات انجام شده و شهادت علی اکبر شیرودی است.

آثار سینماگران مطرح

اگر بخواهیم از آثار مهم دیگری که ساختشان رسانه‌ای شده و شانس حضور در جشنواره فیلم فجر امسال را دارند، نام ببریم می‌توانیم به «بیداد» اثر کارگردانی سهیل بیرقی اشاره کنیم. بیرقی ساخت آثار «من»، «عرق سرد» و «عامه پسند» را در کارنامه دارد که همگی محوریتی زنانه دارند.

«شبیه اسکارلت جوهانسون» فیلم جدید رامتین لوافی  است که پیش ازاین با فیلم «هت تریک» در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت و توانست سیمرغ بهترین فیلم نامه را به دست بیاورد. جواد عزتی، چهره محبوب و پرکار این سال‌های سینما، به تازگی در فیلم سینمایی «کت چرمی»، اولین تجربه کارگردانی حسین میرزامحمدی، جلوی دوربین رفته است. این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد، قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.

کیومرث پوراحمد هم این روز‌ها فیلم «پرونده باز است» را جلوی دوربین برده است. در این فیلم که ماجرای یکی از پرونده‌های قضایی بسیار معروف سال‌های گذشته را روایت می‌کند، بازیگرانی، چون پژمان بازغی، محمدرضا غفاری و نسیم ادبی حضور دارند. نرگس آبیار کارگردان شناخته شده دیگری است که برای حضور در جشنواره امسال آماده می‌شود. او که چندی پیش ساخت سریال «سووشون» را کلید زده بود، به تازگی برای نسخه سینمایی آن هم مجوز ساخت دریافت کرده است.

انیمیشن سینمایی «ببعی» به کارگردانی حسین صفارزادگان هم قرار است در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. سریال «ببعی» یکی از پرمخاطب‌ترین آثار شبکه پویاست که نسخه سینمایی آن در مرحله تولید قرار دارد.

فیلم‌های «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «در آغوش درخت»، ساخته بابک خواجه پاشا، با بازی مارال بنی آدم، جواد قامتی و روح ا... زمانی، «چرا گریه نمی‌کنی؟»، اثر علیرضا معتمدی، با بازی باران کوثری، فرشته حسینی و مانی حقیقی و «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست هم از جمله آثار در حال تولید برای رونمایی در جشنواره امسال هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->